درباره قبرس

جزیره قبرس یکی از بیست و هفت عضو اتحادیه اروپاست که کمترین میزان مالیات در بین کشورها را دارد .جمعیت کم ،امنیت بالا به همراه نیروی کار متخصص و نرخ بیکاری  پایین موقعیت مناسبی برای این کشور رقم زده است. جمهوری قبرس، که به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم ‌شده ،کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه ویکی از قطب های گردشگری است. قبرس به دلیل امنیت بالا شرایط مساعد و مطلوب اجتماعی محیط آرام و هزینه های زندگی مناسب محل امنی برای ادامه تحصیل جوانان می باشد. دانشگاه های آمریکایی زبان ارتباط آنها با دانشگاه های مختلف در سراسر دنیا و مدارک معتبر آنها انتقال دانشجویان را نیز به سایر دانشگاههای اروپا و آمریکا میسر میسازد. برای تفریح و سرگرمی هم فضای خوبی در قبرس حاکم است. هزینه تقریبی برای رفتن به سینما در این کشور ۸ یورو یا ۴۰ هزار تومان است. مراکز تفریحی، باشگاه‌های ورزشی، مراکز خرید بسیار شیک و زیبایی در نقاط مختلف این کشور وجود دارد که استفاده از آن‌ها با کمی برنامه‌ریزی و شاید انجام ساعاتی کار پار‌ه‌وقت دانشجویی ممکن می‌شود. قبرس مقصدی مشهور و انتخاب خیلی از افراد برای گذراندن تعطیلاتی جذاب است. پس اگر قصد کرده‌اید که در این کشور تحصیل کنید، با یک تیر به ۲ نشان زده‌اید. هم به شما خوش خواهد گذشت و هم از سیستم آموزشی باکیفیتی بهره‌مند خواهید شد که پل ارتباطی برای مهاجرت به کشورهای دیگر یا ماندن و اشتغال در قبرس است. آگاهی از هزینه تحصیل در قبرس به شما کمک می‌کند تا تصمیمی عاقلانه و مناسب برای آینده خود بگیرید. برای اطلاع از دانشگاه هایی که موسسه مپتا سابقه اعزام دانشجو به آنها را دارد و همچنین ارزیابی احتمال پذیرش شما از دانشگاه های قبرس فرم مصاحبه رایگان موسسه مپتا را پر کنید. در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت و نقاط قوت و ضعف رزومه شما برای ادامه تحصیل در قبرس را برای شما تحلیل خواهند نمود.

مزایای تحصیل در قبرس

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مورد تایید وزارت بهداشت
امکان اخذ بورسیه
امکان اخذ مرخصی خدمت سربازی برای مشمولین
فراهم نمودن امکان کار کردن برای دانشجویان دکتری (از ترم دوم و با توجه به رزومه متقاضیان)
امکان اخذ پذیرش بدون مدرک زبان
امکان ترانسفر دروس دانشگاهی به دانشگاه های امریکا و کانادا و اروپا

تحصیل در مقطع کارشناسی قبرس

کارشناسی در قبرس سه تا چهار سال زمان میبرد در حال حاضر تمامی دانشگاههای قبرس برای مقطع کارشناسی پذیرش دارند و دانشگاههای قبرس میشود گفت جز محدود دانشگاههای هستند که در مقطع کارشناسی بورس تحصیلی اعطا میکنند در حال حاضر امکان گرفتن بورسیه حداقل 50 درصد برای متقاضیان وجود دارد. شته های مقطع کارشناسی : معماری مدیریت.مهندسی عمران ، علوم کامپیوتر.مهندسی برق و الکترونیک، اموزش زبان انگلیسی.مهندسی صنایع.معماری داخلی.مهندسی مکانیک و مکاترونیک ، زیست شناسی سلولی و ژنتیک ، روان شناسی.ریاضی کاریردی فیزیوتراپی.تغذیه و رژیم درمانی.پزشکی 6 ساله . دکترای داروسازی 6 ساله.کارشناس داروسازی 5 ساله.مدیریت هتل داری و توریسیم.دندانپزشکی.

شرایط تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد

دوره ی کارشناسی ارشد در کشور قبرس شامل ۷ درس می باشد. این ۷ درس باید طی ۲۱ واحد درسی گذرانده شود نیز اینکه فرد در این مقطع می بایست برای پایان نامه نیز زمان بگذارد. در صورتی که فرد بخواهد دوره های کارشناسی ارشد را بدون واحد بگذراند باید ۱۰ درس را در طول ۳۰ واحد درسی بگذراند و در اخر یک پروژه به منظور فارغ التحصیلی نیز ارائه دهد.
 cyprus01

شرایط تحصیل در قبرس در مقطع دکترا

تحصیل در کشور قبرس در مقطع دکترا همراه با ارائه ی پایان نامه می باشد مدت زمان تحصیل مقطع دکتری در کشور قبرس یک دوره ی ۱۰ ترمه می باشد که در صورتی که دانشجو به صورت تمام وقت تحصیل کند می تواند در طول ۴ ترم نیز آن را به پایان برساند.دانشگاه های قبرس
برای پذیرش در دانشگاه های دولتی قبرس و تحصیل در قبرس باید در امتحان ورودی اختصاصی خود دانشگاه شرکت کنید تا پس از قبولی در آن آزمون بتوانید در دانشگاه مدنظرتان ثبت نام به عمل آورید. دانشگاه ها و کالج های خصوصی  قبرس  شرایط آسانی برای پذیرش دانشجویان دارند . مبنای تحصیل در دانشگاه های قبرس  نظام واحدی است که  در دوره master و phd ارائه پایان نامه نیز امری ضروری است. شورای sekap وkysats تاییدیه  علمی مراکز تحصیلی قبرس را تعیین می کند و وزارت تحصیلات عالیه قبرس بر این مبنا  تایید یه صادر می کند. بخش یونانی نشین  قبرس تنها دارای  یک دانشگاه و چندین کالج  بزرگ و کوچک است. قسمت ترک نشین قبرس نسبتا سطح پایین تری دارد ولی با کمک دولت ترکیه در این بخش نیز دانشگاه هایی راه اندازی شده اند. تاییدیه دانشگاه های ترکی قبرس نیز از YOK وزارت آموزش عالی ترکیه دریافت می شود. زبان تحصیل در قسمت های ترک و یونان نشین انگلیسی است و فقط دانشگاه خود قبرس به زبان یونانی تدریس  انجام می دهد..
 
 
 

دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت علوم ایران

دانشگاه های قبرس که مورد تایید وزارت علوم ایران هستند شامل موارد زیر است:
-دانشگاه های گروه يك برای تمامی  مقاطع تحصيلی و ارائه مقاله علمی و پایان نامه  برای سطح دكتراPhD

University of Cyprus
Eastern Mediterranean University .

 
-دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كه مدارک آن ها تا مقطع كارشناسی ارشد مورد بررسی و ارزشیابی قرار می گیرد.

European University .

 
-دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی گروه سه، كه تا كارشناسی ارزشيابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

Near East University .
Girne American University .
Inter College .
Cyprus College .
European University of Lefke .
Cyprus International University .
University of Nicosia .
The Philips College .

لیست دانشگاه های قبرس  شمالی

دانشگاه آمریکایی گیرنه

دانشگاه گیرنه قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه در سطح بین المللی است که در سال ۱۹۸۵ تاسیس گردیده است. تا به امروز بیش از  ۱۰۰۰۰ نفر از ۸۵ کشور جهان از این دانشگاه  فارغ التحصیل شده اند. اساتید و کارکنان دانشگاهیی نیز از ۳۵ کشور مختلف دنیا است.  دانشگاه GAUدر گیرنه قبرس واقع است که طبیعتی دلنشین دارد و همین امر موجب ایجاد محیطی زیبا و دلپذیر برای دانشجویان شده است.  دانشگاه GAUدارای ۱۱ دانشکده و ۱۰۰ رشته تحصیلی است. این دانشگاه دارای ۵کمپوس در سه قاره دنیا است که دانشجویان در زمان تحصیل می توانند به این شعبه ها انتقالی بگیرند.  شعبه های دانشگاه آمریکایی گیرنه شامل شعبه انگلیس، هنگ کنگ ، آمریکا،ترکیه است.
 cyprus02

دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU)

این دانشگاه دو بار در طول سال برای تمامی مقاطع تحصیلی داروسازی اقدام به پذیرش دانشجو می  کند.
 
اولین زمان پذیرش دانشجو و ارسال مدارک از اول فروردین تا شهریور است. بدین شکل دانشجو برای تحصیل سپتامبر (پائیز)پذیرفته می شود.
 
 
 
دومین زمان پذیرش و ارسال مدارک نیز از مهر تا اواسط بهمن شروع می شود و در این صورت دانشجو برای ترم ژانویه (بهار) پذیرفته می شود.
 

دانشگاه شرق نزدیک(NEU)

برای  پذیرش  از دانشگاه شرق نزدیک  گرفتن حداقل نمره از آزمون های زیر مهم است که عبارتند از:
۱-امتحان مدرک عمومی آموزش (  GCE) که سطح 3Aبرای دندانپزشکی،مهندسی،پزشکی،داروسازی سطح A برای ریاضیات ،فیزیک و بیولوژی و شیمی ، سطح A2برای مهندسی،پزشکی،دندانپزشکی،داروسازی ،سطحAبرای شیمی،بیولوژی،ریاضیات و فیزیک ، سطحA1و سطحA6برای سایر دروس هستند.
۲-امتحان کالج آمریکایی(ACT)
برای رشته های دندان پزشکی ،مهندسی پزشکی و داروسازی نمره A از ۲۲ یا بالاتر نیاز است. برای سایر رشته ها نمرهAاز ۲۱ یا بالاتر نیاز است.
۳امتحان تحقیقی هوش و استعداد (SAT)
برای رشته های داندانپزشکی،مهندسی پزشکی و داروسازی نمره کلی ۱۱۰۰از ۱۶۰۰یا بالاتر و برای سایر رشته ها ۹۰۰ از ۱۶۰۰ نیاز است.
۴-دیپلم دبیرستان برای ایرانیان
برای رشته های پزشکی معدل ۱۶ به بالا و برای مهندسی ۱۴ به بالا مدنظر است. برای رشته های به غیر مهندسی نیز ۱۳ به بالا ضروری است
اخذ پذیرش برای تحصیلات عالی
برای سطح تحصیلی کارشناسی ارشد:
مدرک لیسانس با حداقل معدل 2.5 از 4
TOEFL 190 or IELTS 6.5 or NEUEE 80.
سطح مدرک دکتری
مدرک فوق لیسانس با حداقل 3 از 4
TOEFL 190 or IELTS 6.5 or NEUEE 80
 

دانشگاه اروپایی لفکه

این دانشگاه غیرانتفاعی در سال ۱۹۹۰ تاسیس شده است. در این دانشگاه از ۳۵ کشور مختلف جهان مشغول به تحصیل و تدریس هستند و آموزش بر مبنای به روز بودن است. این دانشگاه ۳۰ رشته کارشناسی،۱۲ رشته کارشناسی ارشد  و ۶ رشته کاردانی را دارا می باشد. زبان تدریس دانشگاه نیز انگلیسی است.
 cyprus03

دانشگاه بین المللی قبرس

این دانشگاه در پایتخت قبرس واقع شده است. دانشگاه بین المللی در قسمت ترک نشین قبرس  که در سال ۱۹۹۷ تاسیس گردیده است. این دانشگاه جهانی بوده و از ۳۵ کشور دنیا دانشجو  و استاد می پذیرد. ۹ دانشکده با رشته های مختلف در دانشگاه بین المللی است. ۷رشته کاردانی،۳۳ رشته کارشناسی و ۱۲ رشته ارشد و دکتری وجود دارد.
 

دانشگاه اروپایی قبرس (EUC)

این دانشگاه در پایتخت قبرس نیکوزیا و در قبرس اروپایی قرار دارد. اولین دانشگاه قبرس و یونان که موفق به عضویت در ECTS شده استو فقط 40 دانشگاه در کل اروپا موفق به عضویت در ECTS شده اند و این یکی از افتخارات این دانشگاه است. دانشگاه اروپایی قبرس در حال حاضر بیش از 4000 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی را دارا است. ارائه  امکانات مدرن و به روزاین دانشگاه نیز دارای توجه زیادی است. دانشگاهEUC دارای 6 دانشکده است  که هر دانشکده دارای گروه ها و رشته مختلف تحصیلی است.

هزینه زندگی در قبرس

هر ساله بسیاری از افراد جهت ادامه تحصیل و زندگی قبرس را به عنوان کشور مورد نظر خود انتخاب می نمایند. این کشور به دلیل برخورداری از امکانات استاندارد و بین المللی می تواند مقصد مناسبی برای ورود مهاجران باشد به خصوص به دلیل نزدیکی به کشور عزیزمان، مشکلات مربوط به رفت و آمد نیز به طور چشم گیری کاهش می یابد. همچنین هزینه های زندگی و تحصیل در قبرس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمتر می باشد، به طور کلی هزینه های زندگی برای دانشجویان بین المللی حدود ۶۰۰-۳۵۰ دلار در ماه می باشد و مواد غذایی و نوشیدنی خریداری شده از مغازه ها و همچنین پخت و پز در خانه می تواند بسیار مقرون به صرفه تر از غذا خوردن در رستوران ها باشد و حدود ۱۰۰ دلار در ماه برای هزینه مواد غذایی می بایست کنار گذاشته شود. همچنین مراکز خرید و خدماتِ دیگر در قبرس شمالی ارزان تر می باشد. مخارج دیگر مثل کوتاه کردن مو برای آقایان حدود ۵ دلار و برای خانم ها حدود ۱۰ دلار می شود.یک قوطی کوکاکولا ۱ دلار و یک برگر کینگ ۵ دلار هزینه دارد.
هزینه های تحصیل در قبرس
دانشجویان بین المللی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های قبرس می بایست نسبت به پرداخت هزینه ی دانشگاه اقدام نمایند. این هزینه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ۴۱۷۸ یورو، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۳۱۵۸ یورو و برای دانشجویان مقطع دکترا ۵۲۲۸ یورو می باشد. این پرداخت موارد ذیل را شامل می شود:
هزینه درخواست پذیرش ۵۲ یورو که غیرقابل استرداد است.*
هزینه درخواست مهاجرت M58 86 یورو که غیرقابل استرداد است.*
هزینه بیمه ۱۷۰ یورو
تضمین ۳۴۲ یورو که غیرقابل استرداد است.*
سایر هزینه ها ۷۸ یورو در هر ترم
برآورد شهریه ترم اول: ۳۴۵۰ یورو برای مقطع کارشناسی، ۲۴۳۰ یورو برای مقطع کارشناسی ارشد و ۴۵۰۰ یورو برای مقطع دکترا.
*این هزینه ها تنها برای یک بار می بایست پرداخت گردد.
هزینه های قابل پرداخت می بایست به دفتر پذیرش دانشجویی و از طریق انتقال بانکی و یا به طور آن لاین از طریق Flywire یا jccsmart.com پرداخت گردد. چنانچه مدارک پرداخت هزینه ها توسط دانشگاه به اداره مهاجرت قبرس فرستاده نشود، این اداره از اعطای ویزا به دانشجو ممانعت می نماید. از جمله هزینه های دیگر، پرداخت ۱۶۰ یورو توسط دانشجو به محض ورود به قبرس می باشد که موراد ذیل را پوشش می دهد:
 
مجوز حضور ۷۰ یورو
اجازه اقامت موقت M61 35 یورو
گواهی بهداشت و درمان ۳۵ یورو
گزارش ایکس ری از قفسه سینه ۲۰ یورو
پس از حضور دانشجو در قبرس یک کارت صورتی رنگ برای او صادر می گردد و دانشجو می بایست بلافاصله پس از حضور نسبت به افتتاح حساب بانکی با مبلغ ۵۰۰۰ یورو اقدام نماید.

شرایط تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس نیز سالانه دانشجویان را زیادی را برای تحصیل می پذیرد ولی چون قدمت دانشگاه های این کشور زیاد نیست این کار با همکاری دانشگاه های ترکیه انجام می گیرد. به شکلی که افراد متقاضی بخشی از دوره خود را در قبرس و مابقی را در ترکیه سپری می کنند.
 cyprus04

ارزشیابی مدارک پزشکی قبرس در ایران چه شرایطی دارد؟

دانشگاه های قبرس جزو لیست وزارت بهداشت ایران نیستند، اما اگر شما بیش از نیمی از تحصیل خود را در دانشگاه مورد قبول وزارت سپری کنید مدرک شما مورد ارزشیابی قرار می گیرد. دانشگاه های قبرس نیز این شرایط را دارا هستند که دانشجویان می توانند دوره ای از تحصیلات خود را در دانشگاه های ترکیه بگذارند. دانشگاه های ترکیه مورد تایید ایران هستند و ارزشیابی می شوند.
 

دلیل اینکه گروه پزشکی در قبرس طرفدار دارد چیست؟

دانشگاه های ترکیه برای قبولی و پذیرش دانشجویان آزمون ورودی سختی دارند ولی دانشگاه های قبرس این چنین نیست. افراد متقاضی برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی وارد دانشگاه های قبرس می شوند تا از آنجا نیز به دانشگاه های ترکیه دست یابند. دانشگاه قبرس در حال ارتقا سطح علمی و تحقیقاتی بین المللی خود است تا به یک موسسه عالی در منطقه مدیترانه تبدیل شود.  دانشگاه پزشکی قبرس در چهار رشته (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و …) در مقطع های کارشناسی و کارشناسی و به زبان انگلیسی ارائه می شود. در طول ۲۰ سال اخیر آموزش در بین دانشجویان بین الملل در قبرس محبوبیت خاصی پیدا کرده است.
 

تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در قبرس

برخی از دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند عبارتند از:
دانشگاه قبرس
دانشگاه قبرس فناوری
قبرس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که همانند چهارراهی بین قاره های آسیا، اروپا و آفریقا است دانشجویان زیادی را سالانه از سرتاسر جهان میپذیرد. آموزش با کیفیت عالی، محیطی امن، هزینه های زندگی مقرون به صرفه، آب و هوایی لذت بخش، تدریس منحصرا به زبان انگلیسی نیز از دیگر علل افزایش دانشجو به این کشور و دانشگاه هایش می باشد. با اینکه بسیاری از دانشکده های دانپزشکی قبرس نو پا هستند ولی دارای تجربه بین المللی با موسسات همکار هستند. ارزش همکاری ها به قدری است که فارغ التحصیلان به آسانی می توانند در دانشگاه هاب سنت جورج لندن و دانشکده پزشکی دانشگاه نیکوزیا به ادامه تحصیل بپردازند.
دانشگاه قبرس دارای ۸ دانشکده، ۲۲ بخص و ۱۱ مرکز تحقیقات مختلف علمی می باشد. در سال های ۲۰۱۴_۲۰۱۵ حدود ۷۲۰۰ نفر در مقاطع کارشناسی و ارشد در این دانشگاه ثبت نام کرده اند. دانشگاه قبرس با کسب بیش از ۹۵ افتخار در پروژه های مختلف در طول سه سال اخیر به موفقیت های فراوانی دست یافته است. دانشگاه در حال حاضر میزبان ۴۴ پروژه است. کسی می تواند در قبرس به تحصیل بپردازد که به زبان انگلیسی کامل مسلط است چرا که تدریس دانشگاه ها به این زبان است.
شرایط تحصیل در رشته کارشناسی نیز مانند دیگر کشور هاست ولی به طبع تقاوت هایی نیز خواهد داشت که با ید قبل از اقدام مورد توجه و تحقیق قرار گیرد.
دانشگاه شرق
دانشگاه شرق (NEU) از دانشگاه های بین المللی کشور قبرس است. این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به بیش از ۹۵۰۰۰۰ دانشجو امکان تحصیل می دهد. این دانشگاه در نیکوزیا در سال ۱۹۸۸ به عنوان دانشگاهی چند رشته ای ساخته شد. دانشگاه شرق از اعضای انجمن دانشگاه اروپایی (امارات) است. هم چنین در انجمن بین المللی دانشگاه (IAU) در یونسکو، انجمن بین المللی آموزش مهندسی (IGIP)، کمیسیون مشترک بین المللی (JCI) و فدراسیون دانشگاه های جهان اسلام (FUIW) است. دانشکده های پزشکی و دنداپزشکی این دانشگاه نیز از بهترین و معروف ترین دانشکده ها محسوب می شود.
دانشگاه های اروپایی قبرس (EUC) که در سال ۲۰۱۳، دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU) در سال 1979 نیز از جمله دانشگاه هایی هستند که دارای دانشکده پزشکی و دندان پزشکی معتبر با سطح علمی معتبر بین المللی می باشند.

cyprus05

 اقامت پس از تحصیل در قبرس

باید در نظر داشت که قبرس کشور کوچکی است با توجه به این که اقتصاد آن از ترکیه تامین می شود لذا برای شرایط اقامت بعد از تحصیل در این کشور از طریق کار  این امر زیاد منطقی و معقول به نظر نمیرسد چرا که متاسفانه آنجا برای شرایط کار برای غیر اتباع آن کشور زیاد مناسب نیست پس در قبرس مخصوصا شمال قبرس کارخانجات صنعتی وجود ندارد تا دانشجوی فارغ التحصیل بخواهد از این طریق اقدام کند و مشغول به کار شود و اقامت از این طریق بگیرد هرچند که برای زمان دانشجویی کار در رستوران ها و کتابخانه ها و مراکز سلامت دانشگاه بود و حتی بعد از تحصیل می توان به سختی کار در رستوران ها و کافی شاپ ها و سوپرمارکت ها پیدا کرد لذا برای کسب اقامت بعد از تحصیل در کشور قبرس بهتر است به موارد دیگری از جمله ازدواج سرمایه گزاری ثبت شرکت در قبرس فکر کرد پس یک فرد فارق التحصیل بعد از یک سال اقامت در کشور قبرس می تواند اقامت کوتاه مدت بگیرد و بعد آن را تمدید کند و بعد از ۵ سال اقامت دایم بگیرد . در نهایت می توان یادآور شد در کشور قبرس تا هر زمان تحصیل شخص طول بکشد می تواند ویزای تحصیلی خود را تمدید کند تا بتواند در آنجا تحصیل نماید و فارغ الحصیل شود اما بعد از تحصیل نیز راه های دیگری از جمله سرمایه گزاری ازدواج و ثبت شرکت برای اقامت دایم در کشور قبرس دارد و نهایتا اینکه بعد از ۵ سال دولت قبرس به فرد اقامت دایم میدهد.