راهنمای تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی آلمان

آموزش برای همه کودکان ساکن در آلمان سن شش سال تا ۱۵ ساله اجباری است، اگر چه آموزش به طور کلی تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد. سیاست آموزش عمومی در آلمان توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال (BMBF) تعیین شده است، هر دولت فدرال (Länd) دارای وزارت آموزش و پرورش خود است که برنامه آموزشی، مدارس و استانداردهای خود را تنظیم می کند.

با این حال در سراسر آلمان، استانداردها بالا است و دانش آموزان به طور منظم در هر سطح آزمایش می شوند، دو گزارش در سال با نمرات ۱-۶ دریافت می کنند. سال تحصیلی در آلمان در اواسط ماه اوت/ سپتامبر شروع می شود و تا در آخر ماه جولای به پایان می رسد، اما تاریخ دقیق و تاریخ تعطیلات مدارس دولتی در هر ایالت متفاوت است.

دانش آموزان غیر اروپایی‌ که بین ۱۴ تا ۱۸ سال سن دارند مجاز به تحصیل در مقطع دبیرستان در آلمان خواهند بود. دانش آموزانی که به همراه خانوادهٔ خود در آلمان زندگی‌ نمیکنند میتوانند در مدارس شبانه روزی شرکت کنند. با ثبت نام در مدارس شبانه روزی، بخش خوابگاه مدرسه حضانت دانش آموز را بر عهده می‌گیرد و بدین شکل دانش آموز میتواند برای گرفتن ویزای تحصیلی‌ اقدام کند. در مدارس شبانه روزی امکانات تحصیلی‌ و تفریحی و اقامتی لازم برای اقامت نوجوانان خارجی‌ به دور از مادر و پدر فراهم شده است.

alman02 

اکثر مدارس شبانه روزی در آلمان موسسات غیر انتفاعی هستند که کیفیت تحصیلی بسیار بالاتری نسبت به مدارس دولتی ارائه میدهند. بسیاری از خانواده‌های ثروتمند آلمانی‌ فرزندان خود را به مدارس دور دست شبانه روزی میفرستند تا فرزندشان نه تنها از امکانات تحصیلی‌ فوق‌العاده‌ استفاده کنند بلکه در نوجوانی با دوستانی از جای جای دنیا آشنا شوند با استقلال شخصی‌ خو بگیرند و مهم تر از همه استعداد‌های خود را شناسایی کرده و و در مسیر صحیح برای تحصیلات دانشگاهی قدم بردارند.

زبان تدریس در مدارس آلمان
برخی‌ از مدارس شبانه روزی در آلمان مدارس بین المللی هستند. در چنین مدارسی زبان اصلی‌ تدریس انگلیسی‌ می‌باشد. در کنار زبان انگلیسی‌ دانش آموزان نه تنها زبان آلمانی‌ را یاد میگیرند بلکه معمولان موظف به یادگیری زبان دیگری مثل فرانسوی اسپانیش یا لاتین میباشند. برای ورود به چنین مدارسی دانش آموزان باید تا حد خوبی‌ به زبان انگلیسی‌ مسلّط باشند. در مدارس شبانه روزی غیر بین المللی، زبان تدریس آلمانی‌ است.

تحصیل در چنین مدارسی هزینهٔ کمتری دارد و تمرکز تحصیلی‌ دانش آموزان بر مفاد تحصیلی‌ تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش استان محل تحصیل است. دانش آموزان خارجی‌ که آشنایی کافی‌ با زبان آلمانی‌ دارند، میتوانند در چنین مدارسی مشغول به تحصیل بشوند و برای اقامت خود به عنوان دانش آموز در آلمان ویزای تحصیلی‌ دریافت کنند. تسط به زبان آلمانی در سطح B1 از پیش نیازهای گرفتن پذیرش تحصیلی از مدارس بین المللی آلمانی زبان است.

alman03

ورود به دانشگاه های آلمان
آلمان، بهشت تحصیلی ارزان و رایگان در قاره سبز است. اقتصاد اول اروپا، همچنان در قرن بیست و یکم با صدها دانشگاه در رشته های پزشکی و فنی و علوم انسانی، میزبان ده ها هزار دانشجوی بین المللی است که سالانه به این کشور سفر میکنند. دانش آموزان خارجی‌ که در مدارس آلمان تحصیلات دبیرستانی‌ خود را به پایان میرسانند همانند دانش آموزان آلمانی‌ میتوانند وارد دانشگاه بشوند. برای ورود به اکثر رشته‌های دانشگاهی در آلمان پس از پایان تحصیلات دبیرستانی‌ نیاز به تسلط به زبان آلمانی‌ است.

alman04
برای آشنایی با فرصت های آموزشی و مدارس در آلمان به این سایت رجوع کنید:‌ https://www.daad.de/en

در برخی‌ رشته‌ها مانند پزشکی‌ داروسازی و حقوق نمرات دورهٔ دبیرستان هم نقش به سزایی ایفا میکنند. به طور خلاصه، هیچ مانع خاصی‌ بر سر راه دانش آموزان خارجی‌ برای ورود به دانشگاه‌های آلمان وجود نخواهد داشت مادامی که بر زبان آلمانی‌ تسلط پیدا کنند و تحصیلشان در دورهٔ دبیرستان با نمرهٔ خوب به پایان برسد. تحصیلات دبیرستانی‌ در آلمان برای ورود به دانشگاه ۱۲ سال است که مشابه دیپلم یازده ساله ایران به علاوهٔ دورهٔ پیش دانشگاهی محسوب می شود.

هزینه تحصیل در مدارس آلمان
به طور متوسط مجموعهٔ هزینه‌های تحصیل دانش آموزان خارجی‌ در مدارس شبانه روزی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار یورو در سال است که این هزینه شامل هزینهٔ تحصیل, اسکان, خوراک, بیمه, پوشاک, سفرهای داخلی‌ و خارجی‌ خواهد بود. حق شهروندی در آلمان برای اتباع بیگانه پس از ۷ سال زندگی‌ قانونی‌ در آلمان وجود دارد. سالهای دانش آموزی و دانشجویی هم جزو این سنوات محسوب میشوند. به این صورت پس از تحصیل در دانشگاه و ورود به بازار کار و اتمام سال هفتم اقامت در آلمان می‌توان برای تابعیت آلمانی‌ اقدام کرد.